.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارشی از بررسی علل افزایش آمار مرگ براثر تصادفات جاده‌ای در مازندران؛
فقط راننده مقصر نیست ! / فرسودگی جاده و ایمنی پایین خودرو را جدی بگیرید
شمال نیوز : اگر موضوع افزایش تصادفات جاده‌ای مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گیرد، روشن خواهد شد یکی از این دلایل، فرسودگی آسفالت و همچنین فقدان علایم هشدار به‌ویژه در مسیرهای فرعی و برون‌شهری است و دلیل دوم آن نیز ایمنی پایین خودرو و احتمالاً دلیل سوم، بی‌احتیاطی یا خطای راننده است
فقط راننده مقصر نیست ! / فرسودگی جاده و ایمنی پایین خودرو را جدی بگیرید

شمال نیوز : یکی از ساکنان روستایی در بخش مرکزی ساری که پدرش را در سانحه تصادف از دست داده بود میگوید :«پدرم راننده حرفه‌ای بود و مسیر ساری به مشهد و ساری به تهران را زیاد رفته بود اما در روز سانحه ، مسافری دربستی به یکی از روستاهای میاندورود کوچک سوار کرد و چندان با جاده آشنایی نداشت و با سرعت مناسب مسیر خود را می‌رفت» 

 

 

این شهروند ادامه داد: «سرِ پیچ و جایی که تصادف رخ داد، آسفالت جاده به اندازه یکی دو وجب، کنده شده بود و لاستیک جلوی ماشین داخل گودال افتاد و کنترل خودرو  یک لحظه از دست پدرم خارج شد و ماشین به چپ منحرف شد و خودروی مقابل هم به خاطر پیچ، دیر متوجه ماشین پدرم شد و تصادف رخ داد.»

 

 

وی همچنین گفت : تصادف هم چندان شدید نبود اما ضربه خودروی مقابل که نیسان بود، پراید را واژگون کرد و پدرم براثر ضربه به سر به کما رفت و چند روز بعد جان سپرد.

 

  

اگر به این صحنه عادی تصادف که مسافری که سوار بر خودرو بود توجه نماییم ، تأیید می‌کنیم که راننده، کم‌ترین نقش را در این تصادف منجر به مرگ داشته است اما کسی با دستگاهی که راه روستایی را با آن حفره در آسفالت رها کرده کاری ندارد و همه راننده را مقصر می‌دانند. کسی هم به ایران‌خودرو کاری ندارد که خودرویی با ایمنی پایین تحویل مردم می‌دهد که با کوچک‌ترین ضربه مرگ راننده و سرنشین را در پی دارد.     

 

 

• فرسودگی آسفالت یکی از عوامل بروز تصادف است

 

 

یک راننده که در همین مسیر روزانه تردد دارد به «استقلال ایرانیان» گفت: معمولا در مسیرهای راه روستایی، این قبیل چاله چوله و فرسودگی آسفالت، فراوان است که عامل تصادف می‌شود اما ما که در این مسیر کار می‌کنیم این حفره‌ها را می‌شناسیم و قبل از این‌که چرخ خودرو به آن برسد، سرعت را کم می‌کنیم.

 

 

«حاجیان» همچنین گفت: افرادی که اهل این منطقه نیستند یا در این مسیر کار نمی‌کنند معمولاً دچار سانحه می‌شوند و بعضاً شاهد مرگ و میر این عزیزان هم بودیم.

 

 

 

وی با توجه به این‌که مردم توقع ندارند مسئولان همه مسیر را آسفالت کنند، تأکید کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرمانداری و بخشداری باید با هم  تعامل کنند و این نقاط را شناسایی و ترمیم کنند چون با ترمیم این نقاط، جلوی بسیاری از خطرات جاده‌ای گرفته خواهد شد.      

 

 

 

سالانه تعداد قابل توجهی از شهروندان در جاده‌های کشور، جان خود را از دست می‌دهند و متأسفانه این آمار در برخی استان‌ها که مسافرپذیر و توریستی هستند مانند مازندران، رو به افزایش دارد و مدیران همواره راننده را مقصر می‌دانند این در حالی است که برای ایجاد یک تصادف، علل متعددی دست در دست هم می‌دهند، عللی که می‌توانند مهم‌تر از راننده باشند و چه بسا اگر آن علل نباشند یا مرتفع شوند، اساساً تصادفی رخ نمی‌دهد یا در صورت وقوع، منجر به مرگ نشود.  

 

 

• افزایش مرگ و میر براثر سوانح جاده‌ای در مقایسه با سال گذشته

 

 

روز گذشته مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: طی هشت ماه اول امسال ۴۲۹ نفر در حوادث رانندگی در استان جان خود را از دست دادند.

 

 علی عباسی افزود: در هشت ماه امسال ۴۲۹ نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشت و از این تعداد ۳۴۴ نفر را مردان و ما بقی را نیز زنان تشکیل داده‌اند.

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: شهرستان‌های دارای بیشترین تلفات حوادث رانندگی به ترتیب آمل با ۵۸، بابل با ۵۰، ساری با ۴۳ فوتی و کم‌ترین آن شهرستان میاندرود با ۳ فوتی بوده است و ۳۰۶ نفر در حوادث برون‌شهری و راه روستایی (با افزایش یک درصدی) و ۱۲۳ نفر در حوادث درون‌شهری، (با افزایش ۳ درصدی) فوت شدند.

 

عباسی ادامه داد: ۹ هزار ۷۴۸ نفر در هشت ماهه امسال به علت مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی و نشانه فرهنگ بالای ملی دانست وبرای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی نسبت به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی استان می‌توانند در امر فرهنگ سازی با استفاده از آمارهای پزشکی قانونی با برنامه‌ریزی پیشگیرانه و ارتقای آگاهی عمومی مردم در راستای کاهش آمار کشته‌ها و مصدومین در حوادث رانندگی مؤثر باشند.

 

 

اگر موضوع افزایش تصادفات جاده‌ای مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گیرد، روشن خواهد شد یکی از این دلایل، فرسودگی آسفالت و همچنین فقدان علایم هشدار به‌ویژه در مسیرهای فرعی و برون‌شهری است و دلیل دوم آن نیز ایمنی پایین خودرو و احتمالاً دلیل سوم، بی‌احتیاطی یا خطای راننده است. 

 

البته موضوع پایین بودن ایمنی خودروهای تولید داخل، یک معضل ملی است و اختصاص به مازندران ندارد و باید توسط نمایندگان استان مورد مطالبه‌گری واقع شود.  

 

• ایمنی خودروهای تولید داخل، پایین است

 

روز گذشته «سید کمال هادیان‌فر» رییس پلیس راهور فراجا هم در نشستی با خبرنگاران در همین زمینه گفت: وقتی تصادفی رخ می‌دهد، مهم‌ترین ابزاری که از جان راننده و سرنشینان حفاظت می‌کند، خود وسیله نقلیه است؛ به‌نحوی که هرچقدر وسایل نقلیه اعم از خودروها، اتوبوس‌ها و ... از ایمنی بالاتری برخوردار باشند، احتمال بروز آسیب‌های جسمی برای رانندگان و سرنشینان این وسایل کم‌تر می‌شود. به همین دلیل است که اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان، در کنار موضوعاتی نظیر طراحی زیبا، شتاب بالا، مصرف سوخت پایین، سهولت استفاده، قیمت به‌صرفه و سایر ویژگی‌های مورد نیاز برای یک وسیله نقلیه، به صورت جدی به ارتقای سطح ایمنی آن وسیله توجه دارند. 

 

وی در ادامه تاکید کرد: اهمیت موضوع ایمنی در صنعت خودروسازی کشورمان هنوز به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و هم پلیس و هم مردم در این زمینه مطالبه جدی دارند؛ حتی در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری نیز نسبت به وضعیت نامناسب خودروهای داخلی تذکر جدی دادند و البته شخص آقای رییس‌جمهور و معاون اول ایشان هم دلسوزانه موضوعات مربوط به خودروهای تولید داخل را دنبال می‌کنند، اما این وظیفه وزارت صمت و خودروسازان است که برای ارتقای سطح ایمنی و امنیت خودروهای داخلی گام‌های جدی‌تر و موثرتری را بردارند.

 

 

سید کمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انتقادات مکرر فرماندهان پلیس درباره سطح پایین ایمنی و امنیت خودرو‌های داخلی در طول سال‌های اخیر، هنوز هم شاهد تغییر محسوسی در بهبود کیفیت اغلب خودرو‌های تولید داخل نیستیم، اظهار داشت: پلیس بار‌ها تذکرات دلسوزانه خود در این زمینه را مطرح کرده و اکنون وقت آن است که مسئولان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان پاسخ بدهند که چرا هنوز تغییر محسوسی در ارتقای وضعیت ایمنی و امنیت خودرو‌های داخلی به وجود نیامده است و مردم همچنان به‌حق در این زمینه گلایه‌مند هستند. 

 

 

با توجه به مجموع مطالب گفته شده، لازم است به مدیران و مسئولان تأکید کنیم در افزایش تصادفات و مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای، تنها راننده را مقصر نگیرند و دستگاه‌هایی که ترک فعل کردند را نیز مسئول بدانند و بخشی از خسارت وارده به خانواده خسارت‌دیده را از آنان طلب کنند.

 

 

نکته پایانی این‌که افراد و خانواده‌هایی که در این سوانح، آسیب می‌بینند و متحمل خسارت می‌شوند تا سال‌ها گرفتار در انواع آسیب‌های این حادثه می‌مانند و به سلامت روان آنان آسیب وارد می‌شود و لازم است همه مسئولان و نمایندگان و همچنین شهروندان دست به کاری بزنند تا آمار تصادف و آمار مرگ و میر کاهش یابد.

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.